4 december 2015

Hon slopar Facebook i jul – för barnens skull, Expressen.se

Intresset för Instagram stiger bland svenskarna

"Vi bestämde oss för en 'vit månad', så att säga", säger Veronica Thorin
Veronica Thorin är aktiv i sociala medier där hon håller kontakt med vänner, bekanta och internetvänner och marknadsför sina smycken
Barnen tar efter de vuxna, menar Veronica
"Jag tror inte att jag är unik", säger Veronica
"Man inser hur pass mycket tid man lägger på att enbart stirra på mobilen", säger Veronica om den första tiden utan Facebook, Instagram och andra appar
"Man får bättre fokus på vardagssaker, tycker jag", säger Veronica
77 procent av befolkningen har en smartphone med internetuppkoppling, 70 procent av Sveriges internetanvändare använder Facebook – och nästan hälften gör det dagligen
Intresset för Instagram stiger bland svenskarna
"Vi bestämde oss för en 'vit månad', så att säga", säger Veronica Thorin
Veronica Thorin är aktiv i sociala medier där hon håller kontakt med vänner, bekanta och internetvänner och marknadsför sina smycken

"Vi bestämde oss för en 'vit månad', så att säga", säger Veronica Thorin. Inget Facebook, Twitter eller Instagram – och i stället mer tid för fysiska relationer. 

Våra liv utgår mer och mer från våra mobiltelefoner.

Men hur påverkar det relationer utanför skärmen?

Småbarnsmamman Veronica Thorin, 31, har lovat sina barn en skärmfri jul och decembermånad – och märker redan resultat.

– Nu under julen känns det som att man kanske ska vårda relationer i verkliga livet snarare än Facebookrelationer, säger Veronica


77 procent av befolkningen har en smartphone med internetuppkoppling, 70 procent av Sveriges internetanvändare använder Facebook 


– och nästan hälften gör det dagligen.

Lägg därtill bildappen Instagram som ökar mest bland svenskarna.

Och trenden är tydlig: Allt mer i samhället, och i våra liv, sker via mobiltelefonen och appar.

Så även kontakten med andra människor, vilket fick Veronica Thorin, 31, från Nyköping att fundera:

Varför?


Under december månad – och inför den stundande julen – har hon valt att helt koppla bort Facebook, Instagram och Twitter där hon vanligtvis har kontakt med olika människor.

– Vi gör uppehåll då och då men framför allt nu under julen känns det som att man kanske ska vårda relationer i verkliga livet snarare än Facebookrelationer. Så vi bestämde oss för en "vit månad", så att säga, från alla sociala medier, säger Veronica.

Tanken är att minska den totala tiden som hon spenderar med mobiltelefonen i handen.

Tid som hon i stället kan investera i sina barn, vänner och bekanta.

– Man får bättre fokus på vardagssaker, tycker jag. För det är väldigt lätt att man tar upp mobilen när ungarna springer runt och leker, och då kollar man kanske Facebook och Instagram, men nu kan jag snarare springa efter dem, säger Veronica.

Inte ett ovanligt fenomen

Livet utan Facebook och andra appar har fått Veronica att fundera på hur tekniken påverkar oss.

– Det blir mer naturligt att hänga med ungarna utan Facebook, konstigt nog. Det är tragiskt men så är det.

Veronica är aktiv på sociala medier – precis som många, många andra i Sverige.Foto: Privat

För det är ingen tvekan om vilka som gynnas mest av mindre skärmtid Omgivningen. Och barnen.

– Absolut, för barnen har ju haft åsikter. Och jag märker också att de tar efter oss. Mina barn är 10 och 7 år, och sedan har jag en tvååring och alla tre är ju uppslukade av ipaden, och de har egna mobiler, säger Veronica, och fortsätter:

– Vi kan sitta tillsammans i soffan och inte titta på varandra i flera timmar. Nu är det inte så längre.

Det är nog många som känner igen sig i den bilden i dag.

– Ja, jag tror inte att jag är unik.

Kollegan jublade

Även utanför hemmets väggar har Veronicas beslut skapat positiva reaktioner.

– Folk verkar köpa konceptet. Och min kollega blev väldigt lycklig. Jag jobbar natt och hon tycker att det är trevligt att kunna prat med mig i stället för att jag sitter med telefonen när vi har det lugnt. Så hon blev väldigt lycklig.

Sedan 2010 har användandet av sociala medier ökat från 53 till 77 procent bland svenska internetanvändare.

Veronica funderar vidare kring hur människors mobilanvändande har ökat, och hur det tar upp mer och mer av vår vakna tid.

– Det har liksom gått obemärkt förbi… men man inser hur pass mycket tid man lägger på att enbart stirra på mobilen. För jag har spenderat väldigt mycket tid på sociala medier, det kan jag erkänna.


❤️ Sanna