15 april 2015

Tränaren David Lynch fick nog av curlande föräldrar. Nu tipsar han om hur barn kan få ta större ansvar.

Nima Lynch står i mål.

Tränaren David Lynch fick nog av curlande föräldrar. Nu tipsar han om hur barn kan få ta större ansvar.

David Lynch är tränare för AIK:s pojkar födda –07. Pojkarna är åtta år gamla och tränar två gånger i veckan. Det har gått ett par veckor sedan han skrev sin lista och lade ut den på Facebook. Listan blev snabbt delad bland många föräldrar och tränare.

– Jag skrev listan utifrån mina egna 

David Lynch är tränare för AIK:s pojkar födda –07. Pojkarna är åtta år gamla och tränar två gånger i veckan. Det har gått ett par veckor sedan han skrev sin lista och lade ut den på Facebook. Listan blev snabbt delad bland många föräldrar och tränare.

– Jag skrev listan utifrån mina egna erfarenheter, varje punkt på listan har en speciell plats, tid och konversation bakom sig. Det är en sammanfattning av mina två och ett halvt år som fotbollstränare, säger David.

Listan gäller inte bara fotbollsmammor och –pappor utan kan tillämpas på alla sporter som barn utövar. Den består av 24 tips och ledord vilka har som syfte att hjälpa barnen att utvecklas både som fotbollsspelare och individer.

Samma kväll som David skrev listan frågade han pojkarna i sitt lag med sju–åttaåringar hur det går till innan de ska till träningen, hur många som till exempel fyller sin egen vattenflaska? ”Det gör mamma”, var ett svar han fick av flera.


Trots detta tror David att det är många av killarna i laget tar eget ansvar över sin träning.

– De är äldre nu, de kan börja ta mer ansvar och de verkar gilla det. Det är bra att ge barnen kontroll. De blir bättre spelare då, säger Lynch.

David är uppvuxen i Glasgow på 60–talet. Rivaliteten mellan fotbollsklubbarna Celtic och Rangerspräglade mycket av idrottsklimatet i staden. Listan berör också ämnen som respekt för motståndarlaget.

– Jag var mobbad i skolan av två anledningar. Ett, jag var katolik och två, jag hejade på Celtic. Jag vill lära barnen att inte hata. Det finns ingen anledning till hat.

Respekt för lagkamrater, domare, tränare och andra lag ska komma hemifrån, tycker David. Det är inte upp till tränaren att lära barnen respekt, men man ska finnas där som stöd och hjälpa till att påminna barnen om de glömmer.

Enligt David är det stor skillnad på hur idrottsföräldrar beter sig i dag jämfört med när han som ung spelade fotboll.

– Vi gjorde allt själva. Man sprang till träningen och föräldrarna brydde sig inte.


Spontanidrott finns det för lite av i dag, tycker David. Det är svårt att gå ut och spela boll på gatan när man bor i innerstan och oftast är fotbollsplanerna bokade på kvällar och helger.

– På måndagar går vi ner ett par stycken och kickar lite boll, men det är också uppstyrt. I dag måste det finnas facebookgrupper och föräldrar som pratar med varandra. Man kan inte bara spela som man kunde när jag var liten.

Att man inte ska träna sina egen barn är en riktig hjärtefråga för David, trots att sonen Nima spelar i hans lag. Han säger att det är viktigt att man inte överför sina egna ambitioner till barnen och tror att det även är deras ambitioner. Att spela med barnen är en sak, att försöka coacha en annan.

– Det funkar att Nima spelar i mitt lag, jag är huvudansvarig men det är en annan tränare som håller koll på honom speciellt. Jag försökte träna honom när han var yngre, det slutade med att jag var dum och vi fick gå hem.

Spridningen av Davids 24–punktslista på nätet gjorde att han fick skaffa sig ett Twitterkonto för att kunna se hur många som skrev om den. Han har bara fått positiv respons från både klubben och föräldrar.

– AIK tyckte att det var bra och de föräldrar som sett den tyckte att det var kul. Det är ingen gör–så–här–lista. Det är ju bara mina tankar, säger han.

 Fakta. Fotbollstränarens checklista till curlande idrottsföräldrar