16 december 2013

Kan inte sluta läsa "En kvinnas resa" med Agneta Sjödin, så bra...nu ska jag hämta kidsen på skolan...

 

En kvinnas resa...
Maria är en sökare. Hon döljer sin dåliga självkänsla och sin oro bakom en glad fasad – och förtränger upplevelser som hon inte orkar konfrontera.
 Ständigt söker hon bekräftelse och lockas av förälskelse och passion, men hon finner aldrig lyckan. Vad ska hon göra för att bryta det destruktiva mönstret? Hur ska hon leva för att bli lycklig?

En klok och berömd man råder henne att vandra pilgrimsleden till Santiago de Compostela i Spanien; då kommer hon att få svaren.
 Maria vandrar nästan 80 mil på nitton dagar. Hon vandrar ensam men får många nya vänner utmed vägen. Det blir en resa inåt och framåt, där möten med människor med andra livserfarenheter och nya tankesätt ger henne styrka att möta sig själv.

Äntligen vågar hon släppa fram förträngda minnen som plågat henne länge: övergreppet och förhållandet som skadade hennes innersta. Pilgrimsvandringen blir en oförglömlig resa och början på förändring. Det är en ny och starkare Maria som når katedralen i Santiago.

Möt en kvinna som är som du och jag: glad och energisk, sårad och ensam, envis och stark, liten och rädd. Det finns en Maria i oss alla och jag hoppas att hennes resa mot förnyad styrka och insikt om sig själv kan bli en påminnelse om att vi kan förändra våra liv.

"Det är aldrig händelsen i sig som är problemet, det är din inställning till den som skapar ditt problem" taget från boken och är så träffande till mig: Att tänka på min egen uppfattning av händelser som inträffar oplanerat i mitt liv...