20 september 2011

Wordfeud är beroendeframkallande...som Alfapet i mobilen...



SVERIGE/NORGE. Wordfeud startade som ett hobbyprojekt och har blivit ett världsvida fenomen. I hela världen spelar sju miljoner människor det enligt flera användare beroendeframkallande spelet.


- Det blev större än vad jag trott, säger norrmannen Håkon Bertheussen som ensam driver företaget Bertheussen IT som skapat alfapetappen. Populär i Sverige

Särskilt i Sverige har appens popularitet vuxit snabbt, enligt skaparen. Här ligger den på förstaplats på nedladdningslistorna och 400 000 svenskar har laddat ned spelet.
Nu siktar Håkon Bertheussen på att förbättra ordlistorna, som han har fått en del klagomål på.

- Människor klagar på att en del ord saknas. Jag har tagit kontakt med redaktionen för Svenska akademiens ordlista för att ett avtal med om att använda deras ordlista, säger han.
Hur många poäng har du själv fått som mest på ett ord?
- Det kommer jag inte ihåg. Jag har nog fått runt 100 poäng men har sett att det finns de som fått flera hundra poäng på ett ord. I och med att jag arbetar med appen för att förbättra den så sitter jag med Wordfeud två timmar om dagen, säger Håkon Bertheussen.