16 maj 2017

Janesh Vaidya, bok "I det sista regnet" Läst?



En färgstark barndomsskildring från Kerala

Berättaren är på väg tillbaka till sin hemby i Kerala i södra Indien. Det är strax före en våldsam regnperiod. Han minns sin uppväxt där hans älskade farmor var den som stod honom allra närmast. Under dagarna som följer sker händelser som förändrar hans syn på livet. Samtidigt väcks många känslor hos byns invånare, känslor som varit fördunklade under alltför många år.
Författaren manar fram magiska händelser och berättar om oemotståndliga människor i en liten vacker by i Kerala vid södra Indiens kust. Det här är inte bara en färgstark barndomsskildring utan också en roman om livsvisdom och om kärleken till livet.

"En själslig och kroppslig förflyttning i ett trollslag. Man vill inte sluta läsa." Michael Nyqvist

"En av de vackrast skrivna böckerna jag läst på länge. Boken är underbar att läsa språkligt och dess visdom är något jag suger åt mig. Det här är en bok som hade partier som jag absolut inte ville glömma bort, så jag läste den med en anteckningsbok vid sidan om." Kulturbloggen

"Janesh Vaidyas bok "I det sista regnet" är ett ljus i höstmörkret." Metro

"Nu finns något så ovanligt som en ny roman på svenska som - liksom Arundhati Roys De små tingens gud från 1997 - skildrar flod- och sjöområdet i sydindiska Kerala. I det sista regnet har ett blommigt språk genomsyrat av tropisk växtlighet och mystisk andlighet." Vagabond

"Janesh Vaidyas språk fångar, fängslar och förför på en resa bortom tid och rum. " Annika Dopping, kommunikatör, TV-producent (Bild hämtad från Google)