31 december 2015

Sju steg till mindre gnäll och bättre flöde, Olof Röhlander, Upphopp.se, Coach, Kollega, Jobbar du med en gnällspik eller är du en själv




Vissa verkar ha en förmåga att lysa upp rummet när de kommer – andra gör det när de går. Hur är du? Man måste inte vara den smidiga jämt, hon som alltid styr över samtalet på något trevligare eller ständigt försöker peppa gnällmånsen att bli glad. Man får bli förbaskad och man får grymta och stånka. Men gör man det för ofta blir man den som lägger sordin på stämningen.


Så är det med alla färdigheter. Tränar du på att klaga, då blir du förr eller senare expert på att klaga. Tränar du på att tycka synd om dig själv, då blir du snart en mycket bra martyr. Vad tror du händer med din värld om du börjar träna på saker som du vill ha mer av i ditt liv?


Sju steg till mindre gnäll och bättre flöde på jobbet
1. Fråga dig själv om vilka långsiktiga konsekvenser gnället kan få på arbetsklimatet om det fortsätter.


2. Om gnället verkar vara tillfälligt kan du se det som mental styrketräning. Du kan träna på att försöka styra över samtalet på något trevligare eller träna på att inte låta gnället störa dig.


3. Ha alltid respekt och förståelse för att alla människor gör sitt bästa utifrån de resurser de har just då, och väldigt sällan är vi själva medvetna om att vi är så gnälliga som vi faktiskt kan vara. De flesta ser sig själva som glada och positiva, det syns i varje kontaktannons, trots att omgivningen tänker raka motsatsen om dem. ”Döm inte din granne förrän du gått en mil i hans mockasiner”, säger ett känt indianordspråk.


4. Fråga personen hur han eller hon mår. ”Du har låtit så nere och fokuserat på det negativa på slutet och jag vet ju att du kan vara go och glad, är allt okej med dig?” Det kan öppna upp för ett bra samtal och förändra situationen för er båda.


5. Om fokus ligger på gnäll i stället för möjligheter kan det vara läge att markera vad du tycker. Det är också en sorts mental styrketräning eftersom många av oss ogillar att säga till eller skapa konflikter. Säg: ”Hör ni, jag vet inte vad ni tycker, men ju mer vi fokuserar på hur dåligt allting är, desto mer verkar vi få av det.”


6. Händer ingenting efter det kan du skapa förslag på hur ni tillsammans kan göra arbetsplatsen bättre. Sätt upp en berömtavla där alla får skriva upp saker som de uppskattar hos varandra.


7. När du agerar kommer du automatiskt att få egen personlig utveckling. Den som sätter ned foten och kommer med förbättringsförslag förväntas också vara ett föredöme, så om du upplever att du själv varit lite gnällig tidigare kommer du att märka att du blir mer aktsam över dina egna tankar och vad du säger.


Varmt lycka till!
Olof Röhlander
www.upphopp.se