29 augusti 2015

Medveten andning, 15 års fruktansvärd ångest som bortblåst med rätt andning, Mindfulness, Andas bättre, Må bättre

15 års fruktansvärd ångest som bortblåst med rätt andning

medveten-andning-par-rosenqvistDecember 2013 Jag har under 15 år haft fruktansvärd ångest, oro, nervositet och inre stress. Provat med allt för att bli av med det. Till och med ångestdämpande medicin och mindfulness.

Tills jag läste din bok. Jag började andas genom näsan och följa dina exempel och råd. Ångesten, inre stressen etc är som bortblåst. Att andningen skulle ha en sådan effekt på mitt psykiska välmående trodde jag aldrig. Ångest, stress, oro m.m försvinner som om det aldrig har existerat. Mindfullness fungerar inte utan rätt andningsteknik.

Livet har blivit lättsamt och utan kamp

Sedan jag började näsanadas är jag inte längre snuvig som förr. Var typ alltid snuvig och förkyld när jag andades via munnen. Vet inte hur många gånger om dagen näsan rann förut. Jag är också mycket piggare nuförtiden.

Mitt liv är numera fyllt av mycket glädje och jag har fått ett inre lugn. Underbart skönt när ångesten är borta. Kroppen och psyket börjar koppla av. Jag lever inte i huvudet längre på samma vis. Mina magproblem har försvunnit. Jag oroar mig nästan inte längre. Livet har blivit lättsamt och utan kamp. Mer närvarande i nuet och ju mer rätt jag andas ju friare blir jag känns det som. Jag förstår inte riktigt vad som har hänt. Jag ser världen på ett helt annat sätt nu. Den är fridfullare på något vis.

Med rätt andning känner jag inte av jobbstressen och blir klar fortare

Det intressanta är att på jobbet har jag alltid känt mig enormt stressad, men med rätt andning känner jag inte längre av det. Visst är där mycket att göra och pressat schema men med rätt andning känner jag inte av stressen och jag blir klar fortare än när jag förr jagade livet ur mig.

I slutet på boken skriver du om din inre resa och jag upplever i princip samma förändring som du också gjorde. Nu när andningen är rätt förstår jag vad Buddha och andra visa män syftade på när de pratade om att man har blivit fri.

Att få till näsandningen var nyckeln

Nu i efterhand kan jag se att jag under en lång tid haft problem med att få till en bra näsandning. Dels på grund av att fast att jag stängde munnen hamnade tungan i mitten av munnen. Att då ta in luft var jättesvårt. Jag kunde i princip inte gå och andas utan mest sitta ner för att det skulle fungera. Yr blev jag och att inte kunna ta in luften långt ner irriterade mig. På jobb blev jag fruktansvärt yr. Tillslut blir man arg. Man kämpar och vill att det ska fungera.

Då kom i princip vändningen. Jag vaknade en morgon och märkte hur jag utan att tänka på det andades genom näsan utan som några helst problem. Plötsligt låg tungan uppe i gommen och vilade mot tänderna, som du skriver att den ska göra. Kroppen hade löst problemet själv i princip. Munnen var nästan helt stängd. I och med att jag har ett överbett går det inte att ha munnen helt stängd.

Pär Rosenqvist, processoperatör, 30 år, Helsingborg


❤️ Sanna