3 mars 2014

Kloka ord från Olof Röhlander, "Fullt upp med vaddå?" Handlar det om att prioritera?


 FULLT UPP MED VADÅ?
Det är väldigt lätt att bli lurad idag. Hur då lurad, tänker du? Vi lurar oss själva.
Jag pratade med en kvinna på mitt föredrag i Uppsala i tisdags som sa att hon var där själv. Hennes väninna hade gärna velat följa med, men kunde tyvärr inte. Varför då, undrade jag. Orsak: Fullt upp.
Hade hon valt att ändå dyka upp och lyssnat till det jag hade att säga, kanske hon hade gjort om det till en fråga nästa gång. Hon hade säkert det hektiskt, men det handlar inte bara om att ha fullt upp.
Vissa människor har mycket att göra, men får ingenting gjort. Det är förvisso en konstart i sig, men hur går det till? Det går till som så att man bara gör, men utan vare sig mening eller mål. Lurad.
Ingen av oss jobbar i fullt upp-branschen. Den finns inte. Vi får inte betalt för att bara vara upptagna.
Det räcker inte med att bara dyka upp. Tiden då du stämplade in och stämplade ut är på väg bort. Idag talar man mer om värde och mindre om tid. Några verkar fortfarande tro att lönen betalas ut till följd av att de varit på en viss plats en viss tid, även om de bara burit runt på en tom låda hela dagen.
Det finns ett enkelt botemedel mot det här. Säg i fortsättningen inte bara att du har fullt upp utan att först ha ställt dig frågan: Fullt upp med vadå? Det här lärde jag mig av affärsfilosofen Jim Rohn.
Det där två extra orden kan göra all skillnad i världen. Det kan ge dig en enkel och fokuserad kraft mot aktiviteter som faktiskt leder någonstans. Det kan sätta dina prioriteringar rätt. Öka livskvalitén.
Låt oss prova det här! Från och med nu har vi inte bara fullt upp hela dagen. Fullt upp – med vadå?
Tänk om en enda liten justering i sättet vi kommunicerar gör oss mer medvetna och mindre lurade?