16 mars 2014

Barnatro...så fint skrivet och jag blir så berörd...barn ska få vara barn...


 Hej Mamma & Pappa…jag vill bara säga en sak…
Ibland hoppar jag i vattenpölar för att jag tycker det verkar kul inte för att skada dig, mamma.
Jag spiller ofta saft på golvet för att jag tränar och utvecklar min motorik. Jag gör det inte med mening och helst skulle jag inte vilja alls, pappa.
Jag kissar och bajsar ner mig ibland för att min kropp inte är helt utvecklad än, jag gör det inte med mening, för att retas eller för att du ska behöva tvätta oftare, pappa. Helt skulle jag vilja vara helt torr för det kan vara till och med pinsamt. Så snälla bli inte arg på mig.
Jag kladdar en hel del med maten. Detta för att jag tränar på att se vad som funkar och ibland för att det är så himla kul och jag älskar att ha roligt. Men jag gör det inte för att skada dig, mamma.
Jag stoppar en del saker i munnen. Detta är ett sätt för mig att känna hur saker känns. Detta är inget farligt eller äckligt, inget jag medvetet gör för att retas, mamma.
Jag svär ibland, säger typ fan, satan, helvete…jag testar lite. Ser vad som funkar och så. Är nog inte så farligt trots allt. Men det är ok att påminna mig att det inte låter vackert. Men det lär nog kunna komma en och annan svordom till, precis som det gör hos dig, pappa.
Jag behöver gömma mig ibland mamma. Bakom din klänning, bakom din rumpa. Särskilt när vi är på kalas eller då vi träffar nya människor. Jag lovar att jag inte gör detta för att skämma ut dig mamma eller göra dig osäker. Det är jag som blir lite rädd. Det är ärligt talat inte så kul när du puttar fram mig och säger att jag inte ska vara blyg. För jag är ju det ett litet tag bara. Måste ju kolla av läget, hur de nya människorna är…inte för att skada dig mamma.
Jag skriker ibland, högt som tusan, rätt ut. Jag behöver göra det ibland pappa. Jag känner och så låter det. Det är skönt. Jag skriker inte för att såra dig, pappa.
Ibland kan jag inte sova. Då kan jag behöva er, mamma och pappa.
Då vill jag, trots allt jag gör, ha er nära mig. Jag vill inte vara duktig, jag vill bara vara, tillsammans med er.Och även om jag vet att ni vet allt jag skrivit här så vill jag att ni ändå ska veta, att det enda jag gör när jag gör som jag gör, är att JAG ÄLSKAR ER!// Från Micke Gunnarsson.com
Kram