19 mars 2012

Det svenska Psyket - Sveriges Radio P1...Lyssnade när jag gick min promenad...


Idag på min runda lyssnade jag på PODDARKIVET i Sr.se då följde jag denna serien...MYCKET bra...
Om Det svenska psyket...


2003 mördades utrikesminister Anna Lindh. Samma år hade flera andra uppmärksammade våldsdåd inträffat i Sverige. Gemensamt för dåden var att samtliga gärningsmän hade ett förflutet inom psykiatrin.
En hetsig debatt startade om den svenska psykvården och dess brister. Både den tidigare socialdemokratiska regeringen och alliansregeringen har sedan dess satsat nästan fem miljarder på psykiatrin.
Men trots det är resultaten otydliga. Och i nästan hälften av Sveriges landsting har psykiatribudgeten snarare minskat än ökat.
Serien ”Det svenska psyket” granskar i fyra program vad satsningarna, och icke-satsningarna, har inneburit för patienter och personal inom psykiatrin i Sverige.
Serien gör också en jämförelse med vårt grannland Norge som genomfört en mycket omfattande reformering av vården för psykiskt sjuka. Men på ett helt annat sätt.
De områden serien tittar närmare på är barn- och ungdomspsykiatrin, slutenvården och möjligheterna för psykiskt sjuka att få arbete eller sysselsättning.
Serien avslutas med en debatt om den svenska psykiatriska vården.