2 november 2011

Olof Röhlander...Mental tränare, inspiratör och föreläsare...

Det blir alltid som man tänkt sig...hette hans föreläsning som jag var på. Han var så bra och inspirerade verkligen. Kände mig glad och upprymd efteråt. Som jag sagt tidigare så är bra föreläsningar en KICK att gå på!
Olof har ett nyhetsbrev som han skickar 1 gång/vecka, när jag får mitt så stannar jag upp. Läser och begrundar, han levererar så kloka och värdefulla råd.
Signa upp dig så får du också hans mail, här är hans hemsida: http://www.upphopp.se/

Veckans kloka ord från Olof:

God morgon,

Vet du vilket djur i skogen som är bäst på att inte älta?
Hjort är hjort.
Den här veckan tänkte jag prata lite med dig om det här med val och att stå för dem utan att älta. Gjort är ju gjort.
Bara genom att välja kan en människa bli sig själv. Det menade filosofen och teologen Sören Kierkegaard i texten Antingen-Eller.
-Gift dig och du kommer att ångra dig. Gift dig inte och du kommer att ångra dig, hävdade Kierkegaard.
Att välja är alltså inte alltid så enkelt. Tänk om jag gör fel val? Säkert känner du igen dig i det som allmänt kallas för beslutsångest.
Det handlar om viljan att välja, enligt Kierkegaard. Du blir inte en annan än förut, utan du blir dig själv. Dina val spelar roll. Kierkegaards poäng är hur du väljer, inte att du väljer.
Alla val är inte enkla. Låt säga att du ska välja mellan att åka och hälsa på din sjuka pappa eller följa med din dotter på höslovsturneringen. Vad är rätt val här...? Inte helt lätt.
Vilka val du än gör idag, lätta som svåra, träna på att stå för dem och leta upp anledningar till att du gjorde rätt istället för att älta huruvida du gjorde fel. Du kan lära dig av det till nästa gång, men varför älta i onödan?
Här anser jag, med all respekt för att det finns fler dimensioner i Kierkegaards resonemang, att Kierkegaard hade fel. Du kan ta ett stort beslut och göra det utan att ångra dig, om du intar den inställningen. Även det är ju ett val.
Så här brukar jag försöka tänka oavsett utfallet av ett val:
"Jag gjorde det bästa jag kunde utifrån de resurser jag hade tillgängliga just då. Därför kan jag lära mig av det som hänt, men behöver inte ångra någonting."
Det är väl en bra devis? Jag har haft mycket nytta av den i alla fall.


Du kan välja att vara glad idag. Du kan välja att älska ditt jobb idag. Du kan välja att få saker gjorda idag trots att du inte känner för det. Du kan välja att gå med huvudet högt och inte låta någonting få knäcka dig utan bara göra dig starkare. Du kan välja att släppa en oförrätt och gå vidare. Du kan välja att älska att ha möjligheten att få välja.
För vissa är det här svåra val. För andra enkla. Vad väljer du?
Ha en go vecka, lycka till med dina val så hörs vi nästa måndag igen!


Ps Allt väljer vi inte. Vi väljer inte alltid vad som händer oss eller våra förutsättningar, men huruvida vi använder det till något konstruktivt eller inte, det kan vi välja. Ds
 OLOF RÖHLANDER