8 maj 2011

Mantra, inre böner...affirmationer...

...Mantran fungerar snarlikt som böner där man kallar in högre kosmiska krafter i sig, för att heala sig själv eller hjälpa andra.
Ett mantra är en ljudfrekvens som upprepas över tid. Det är verbal version av mandalan som är ett visuellt mantra. Alla ljud om vi åstadkommer får en resonans i våra kroppar.
Därför skall vi vara medvetna om vilka ord, ljud som kommer från oss. Föreställ dig att du upprepar 100 gånger. "Jag hatar mig själv mitt arbete jag är en förlorare och ful dessutom jag är så deprimerad för ingen tycker om mig"”
Föreställ dig nu att du säger 100 gånger. "Jag älskar och uppskattar mig själv och mitt arbete. Jag lyckas med det jag vill och är en vacker och strålande varelse"”Skulle de olika meningarna påverka dig olika? När vi klagar så upprepar vi mantran som är destruktiva om och om igen utan att vi tänker på det.

Reikisymbolerna är mantran därför skall du lära dig att sjunga dem djupt nerifrån magen.
Desto mer du använder dem så kommer du att känna igen klangen och vibrationen i dem och du kan börja tona in dig på varje enskild symbols vibration.
Om Mani Padme Hum betyder Juvelen i Lotusen och är det mest använda mantrat i världen.
Lotusen är en symbol för renhet och medkänsla. Juvelen är pärlan som skapas ur smutsen. Ur smutsen, våra negativa tankar och mönster kan en pärla skapas. När vi lever ett liv i medkänsla och acceptanse så finner vi den äkta pärlan inom oss själva. Det rena sinnet (juvelen) reser sig ur det medkännande hjärtat (Lotusen).Med ”rätta” mantran kan du komma i kontakt med ”tomheten” det verkliga du. Om vi översätter världens mest använda mantra Om Mani Padme Hum. Skulle det bli.OM alla Buddors kropp, de flesta mantrana börjar med denna MANI betyder juvel på sanskrit PADME betyder Lotus, HUM representerar sinnet av Buddhor och avslutar ofta mantran

Ett mantra är lika som en affirmation...