9 juni 2010

Sanna Ehdins smoothie...denna bok ska jag shoppa...

Detta är flytande vitalkraft – raw food på lätt sätt! Här är två av mina favoriter, enkelt att laga till och perfekt för somriga och lediga dagar. Allt man behöver är en stavmixer, en behållare och goda ingredienser. Karl-Alfred En riktigt energiboost som ger styrka! Den här fräscha smoothien brukar jag göra med nyskördad spenat, men det går lika bra med frusen. Spenat är ovanligt rikt på järn, folsyra, omega-3-fettsyror, vitamin A, C, E och K och flera viktiga antioxidanter. Spenat är bland det mest inflammationsdämpande (IFD) som man kan äta! Supermat med andra ord! Växterna är gröna för att de innehåller klorofyll, vilket är renande, förnyande och motverkar inflammationer. Därför är det också bra för oss att äta mycket färska bladgrönsaker på våren. 1 dl spenat 1-2 tsk lök 1 tsk ingefära (pulver eller färsk riven) 2 msk proteinpulver 1 msk vispgrädde eller kokosolja 2 dl vatten Hacka spenat (frusen spenat går också bra) och lök. Blanda alla ingredienser och mixa. Ger härlig energi! Very berry Blåbär i smoothies är en klassiker och ett underbart litet bär som jag äter så ofta jag bara kan. Jag både älskar smaken och allt nyttigt som det innehåller. Blåbär är fullt av vitaminer, mineraler och antioxidanter och innehåller dessutom ämnen som är bra för synen! Björnbär är också en riktig antioxidantbomb, vilket gör den här mixen till en utsökt liten hälsokur! 1/2 dl björnbär 1 msk blåbär 1 tsk kardemumma eller kanel efter preferens 2 msk proteinpulver 1 tsk linfröolja 1 tsk mascarpone 2 dl vatten Mixa samtliga ingredienser till en slät blandning. Servera i höga glas. Godis för både mun och ögon!