2 november 2015

Hjälp dina barn att våga, Martin Foster, Psykolog, Jag törs inte mengör det ändå, Självkänsla




Enligt psykologen Martin Forster är det vanligare att barn lider av vardagsrädslor än av dålig självkänsla. – Självkänsla är ett svårt begrepp och många är osäkra på vad det betyder. Jag har märkt att det oftare handlar om rädslor.

Hur kan man hjälpa barn som inte vågar anta utmaningar, som inte vill pröva nya aktiviteter, eller som känner sig otrygga i samspelet med kamrater? Många skulle ge rådet att försöka stärka deras självkänsla.
Martin Forster hade tänkt skriva en bok om just det, men han upptäckte att det oftare handlar om barns rädslor.
– När ett barn drar sig undan, inte vill testa nya saker eller inte tar kontakt med andra sätter vi vuxna ofta etiketten dålig självkänsla. Men ofta är problemet mer sammansatt än så.
Det är barn som begränsas i sin vardag på grund av att de känner oro och rädsla för olika saker, men som inte har så starka symptom att de uppfyller diagnosen för fobi. Med sin nya bok ”Jag törs inte men gör det ändå” vill han hjälpa barn med deras rädslor och få dem att våga utmana dem.
– Hitta lagom svåra utmaningar. Vilka mål vill ni förmedla? Finn glädje i det ni gör. Lär barnet att det är okej att misslyckas. Om man ställer för stora krav kan de känna sig misslyckade, men samtidigt behöver de få testa. Uppmuntra dem att försöka igen på ett annat sätt. Det viktiga är att de lär sig att hantera rädslan så att den inte begränsar deras liv.
Tillsammans kan man göra upp en plan för hur barnet ska våga närma sig det otäcka i små steg.
– Prata om det som är jobbigt, men försök inte övertyga barnet om att det är ofarligt. Fråga barnet: vad behöver du lära dig? Och visa sedan hur man gör. Men vissa rädslor är faktiskt rimliga och helt befogade, tillägger han.
Enligt Martin Forster är god självkänsla inte en nödvändig förutsättning för lycka och framgång. Jakten på självkänsla kan till och med göra mer skada än nytta.
– Det är förstås bättre att tycka bra om sig själv än att tycka illa om sig själv. Men de som verkar må allra bäst är inte de som har bäst självkänsla utan de barn som inte funderar så mycket på sig själva.
Om man ägnar alltför mycket tid åt att ständigt värdera sitt eget värde, kan man missa samspelet med omgivningen, upplevelser och relationer.
– Så om du frågar hur barnet mår och får ett ”vet inte” till svar, är det ett gott tecken, säger Martin Forster.
Men varför har yngre barn bättre självkänsla än skolbarn?
– Mindre barn utsätts inte för krav på samma sätt och är därför inte rädda för att misslyckas.
Föräldrarnas beteende spelar också stor roll, anser Martin Forster. Oroliga barn har ofta överbeskyddaFnde och kontrollerande föräldrar som ständigt erbjuder hjälp. Det är inte ovanligt att föräldrar ger sig in i barnets konflikter eller svarar för sitt blyga barns räkning.
– Problemet är att barnet då aldrig får möjlighet att pröva sina vingar och utmana sina rädslor. Dessutom signalerar föräldrarna att barnet inte har förmågan att klara av saker själv.