När Linus var 25 år gammal hade han pressat sig själv hårt och överskridit sina egna gränser i flera år och drabbades så småningom av en utmattningsdepression som tvingade honom att avbryta sin höjdhoppskarriär.
I många år kretsade hela Linus Thörnblads liv kring friidrotten. Han planerade hela sin tillvaro med fokus på att äta, träna och sova för att ständigt kunna prestera på topp. Tävlingsinstinkten har alltid funnits där, liksom förmågan att ignorera kroppens och hjärnans varningssignaler.
–För mig var det vardag att pressa mig själv så hårt psykiskt och fysiskt att jag till slut inte mådde bra av det. Jag kunde få ångest när jag skulle åka till en tävling och kände mig ständigt trött. Det var främst mental trötthet som senare övergick i fysisk trötthet. Trots många varningssignaler ignorerade jag dem gång på gång och körde vidare med min tuffa träning, säger Linus Thörnblad.

Påbörjade resan mot ett nytt liv

För två år sedan nådde han vändpunkten, ögonblicket då det inte längre fanns någon återvändo. Linus hade drabbats av en utmattningsdepression och såg inga andra alternativ än att hoppa av friidrottskarriären.
–Jag tappade all energi och orkade knappt gå upp på morgonen och än mindre ta mig utanför lägenheten. Att snöra på mig träningsskorna och gå ner och träna mina vanliga trettio timmar i veckan kändes som en omöjlighet. Jag valde att vara öppen och berätta för omvärlden om min utmattningsdepression, bland annat för att uppmuntra andra att vara uppmärksamma på sina varningssignaler och söka hjälp redan på ett tidigt stadium, annars kan det ta flera år att återhämta sig från en utmattningsdepression, säger Linus Thörnblad.

Utmattningsdepression kan drabba vem som helst

Han föreläser om sin utmattningsdepression och är ambassadör för nätverket Hjärnkoll, som förebygger fördomar om psykisk ohälsa. Att dela med sig av sina egna erfarenheter känns viktigt för Linus, bland annat för att bidra till en ökad öppenhet och acceptans kring psykisk ohälsa.
–Jag vill visa att om jag kunde drabbas av utmattningsdepression så kan det drabba vem som helst. Idag jobbar jag halvtid med ett ungdomsprojekt och försöker hitta en ny identitet, en ny riktning i mitt liv. Jag har alltid varit killen som aldrig ger upp, som bara kämpar vidare. Nu vågar jag inte utsätta mig för alltför stark stress eftersom det kan göra att jag faller tillbaka i gamla mönster, säger Linus Thörnblad.

❤️ Sanna