28 februari 2015

Tänkvärt... En 24 årig man, döende i cancer, som har en sista uppmaning...


"Jag är bara 24 år gammal, men jag har faktiskt redan valt min sista slips. Det är den som jag kommer att bära på min begravning om några månader. Den kanske inte matchar min kostym, men jag tycker den är perfekt för tillfället".

Så inleder en 24-årig man i ett långt inlägg på Reddit.

Mannen är döende i cancer. Han kommer inte att leva länge till. Men innan han går bort vill han skicka en sista uppmaning till omvärlden. En uppmaning om att ta vara på det liv som vi har blivit tilldelade. Mannens tänkvärda inlägg har påverkat tusentals användare på nätet.

Här är mannens inlägg:

"Cancerdiagnosen kom för sent för att ge mig en svag förhoppning om ett långt liv, men jag insåg att det viktigaste med döden är att se till att du lämnar den här världen lite bättre än vad den var innan.

Innan fanns det så många saker jag tänkte på. När jag fick veta hur lite tid jag hade kvar, blev det klart vilka saker som verkligen är viktiga. Så, jag skriver till dig av själviska skäl. Jag vill ge mening åt mitt liv genom att dela med dig vad jag har förstått:

1. Slösa inte din tid på arbete som du inte gillar. Det är uppenbart att man inte kan lyckas i något som du inte gillar. Tålamod, passion och engagemang kommer lätt, bara när du älskar det du gör.

2. Det är dumt att vara rädd för andras åsikter. Rädsla försvagar och paralyserar dig. Om du låter det, kan det växa och bli värre för varje dag tills det inte finns någonting kvar av dig. Lyssna på din inre röst.

3. Ta kontroll över ditt liv, ta fullt ansvar för de saker som händer dig. Begränsa dåliga vanor och försöka leva ett hälsosammare liv. Hitta en sport som gör dig lycklig. Låt ditt liv formas av beslut som du har gjort, inte genom de du inte gjorde.

4. Uppskattar människorna omkring dig, dina vänner och släktingar kommer alltid att vara en oändlig källa till styrka och kärlek. Det är därför du inte ska ta dem för givna.

Det är svårt för mig att helt uttrycka mina känslor om betydelsen av dessa enkla insikter, men jag hoppas att ni kommer att lyssna på någon som har upplevt hur värdefull tid är.

Jag är inte upprörd eftersom jag förstår att de sista dagarna i mitt liv har blivit meningsfullt. Jag beklagar bara att jag inte kommer att kunna se en hel del coola saker som borde hända snart. Jag hoppas också att kriget i Syrien och Ukraina kommer att sluta snart.

Kroppen är inget annat än en låda – ett paket för att leverera våra personlighet, tankar, åsikter och avsikter till denna värld. Om det inte finns någonting i den här rutan som kan förändra världen, då spelar det ingen roll om det försvinner. Jag tror att vi alla har potential, men det krävs mod för att inse det.

Du kan flyta genom ett liv som skapats av omständigheterna, saknade dag efter dag, timme efter timme. Eller så kan du kämpa för det du tror på och skriva den stora berättelsen om ditt liv. Jag hoppas att du kommer att göra rätt val.

Lämna ett avtryck i den här världen. Vårt liv är en kort gnista på denna vackra lilla planet som flyger med otrolig hastighet till den ändlösa mörkret för det okända universum. Så njut av din tid här med passion. Gör det intressant. Gör att det räknas!"

Tänkvärt, eller hur?


❤️ Sanna