7 augusti 2013

Monika Nyström, Sommar i P1...Lyssnarnas sommarvärd 2011...

Monika Nyström

Dagmamman Monika Nyström från Åkersberga var lyssnarnas val i den senaste omgången av "Sommar" i P1. Hennes finstämda och nära berättelse om makens Tomis sjukdom och hans sista år i livet berörde många.
Att hon dessutom kunde visa att det faktiskt finns ett liv bortom den svåraste sorgen gav också många hopp.

Monika blev framröstad som "Lyssnarnas Sommarvärd" 2011. Bidraget handlar om hur hennes cancersjuke man dog i hennes armar på deras sjunde bröllopsdag. Monika Nyström är förskollärare och var vice kårordförande vid lärarhögskolan efter studietiden. Har jobbat på förskolor, som dagmamma, gått skrivarkurser och nu senast studerat hur barn hanterar svåra livssituationer. Är närmast besatt av smågodis och Star Wars.
– Att befinna sig i sorg gör att man ofta möter rädda blickar och jag har märkt hur svårt människor har att prata om död och sorg. Därför vill jag ägna mitt program åt att berätta om hur sorgen ser ut, hur den känns och hur jag och mina barn har lärt oss att börja leva igen. Inte bara överleva.