26 juli 2012

Vetlanda, Alseda mina rötter och givetvis Dirivaara, favorit ställen på denna jord...

Här jobbade min morfar som kyrkvaktmästare så vacker toch fridfullt...går alltid hit för min mormor och morfars grav är här...



Fridene Alseda huset som morfar byggde...




Underbara Vetlanda hos mamma och Kent...


 A fotade mig och jag drar precis bort håret haha


Illharjen... Översvämning denna gången...



Pappa är ju från Dirivaara - mina rötter är ju därifrån till 50 %...
Dirivaara är en liten by med blott 7 gårdar och ligger i norra Överkalix. Dirivaara gränsar i norr till byn Paharova, som ligger i Pajala kommun, och i söder till byn Ängesån. När Dirivaara hade sin "storhetstid" fanns det bofasta familjer med många barn i gårdarna, bortåt 70 personer som mest, nu är det bara en bofast person kvar... I sanning en inte alltför positiv "utveckling"... Tyvärr är Dirivaara långt ifrån ensam om det ödet, massor med byar/samhällen är idag avbefolkade, om inte helt så troligen inom en snar framtid då medelåldern på de som bor där är hög.