24 februari 2012

Art of Love - Janesh Vaidya...Ayurveda för ditt sinne...


Ett utdrag ur intervjun Ayurveda för ditt sinne med Janesh Vaidya:


"När vi frigör oss mer från våra kroppar och från våra sinnen så märker vi att vi har vingar, och vi börjar flyga! Vi ser det som finns ovan träden, ovan husen och vi inser att det inte finns några begränsningar för vad vi kan åstadkomma. Men om vi står på marken och undrar varför vi inte kan uppleva känslan av evighet och oändlighet inom oss, då beror det helt enkelt bara på att vi står kvar på marken! När vi istället frigör oss från våra kroppars och sinnens begränsningar och lyfter högt upp mot himlen så är det lättare att känna det oändliga och det eviga inom oss. När vi ser hur universum skapades, hur våra stjärnor skapades, så ser vi att allt är energi, allt är rörelse. Vi är själsliga varelser på en evig resa. Varje död blir till en pånyttfödelse. Vi transformeras ständigt."

Vem är Janesh Vaidya?

Jag växte upp i en traditionell ayurvedisk familj i södra Indien och blev tidigt naturläkare inom ayurvedisk medicin min by. Nu reser jag runt och föreläser om ayurveda i Europa och USA.

I din bok: det sista regnet är mer än bara en god berättelse, berätta?
Boken är baserad på min barndom och människornas liv i den lilla by nära Arabiska havet där jag växte upp. Genom att berätta min livshistoria i romanform ger jag läsarna frihet att välja vad de vill ta till sig samtidigt som jag delar med mig av min kunskap och visdom genom lustfylld läsning.

När du skrev boken, för vem skrev du?
Från första början var jag inne på att skriva en bok om ayurveda eftersom människor jag möter under föreläsningar och work shops ofta ber mig om det. Men, när jag väl började att skriva upptäckte jag att det mer kom att handla om min uppväxt. När jag sedan började att introducera människor i mitt liv i texten började den att växa till en känsla, och jag slutade att skriva. Fortsättningen är en översättning av mina känslor och jag blev översättare och inte längre en författare.

Du är naturläkare inom Ayurvedisk medicin, kan du berätta lite mer om vad detta innebär?
Ayurveda betyder livsvisdom. Läkekonsten ayurveda har sitt ursprung i Indien och är den äldsta i världen. Jag ser mig själv som en ständig adept i ayurvedisk lära, snarare än som en fulländad naturläkare. Genom att följa i mina förfäders spår är jag övertygad om att Kunskapen om ayurveda är oändligt, liksom havet där jag som liten gick och plockade snäckor längs strandkanten. Det jag har i mina händer är ingenting mot vad havet har i sitt djup. Det är samma sak med Ayurveda: ingen kan vara en ayurvedamästare, men alla kan studera ayurveda under hela sin livstid.

Om du generaliserar – hur upplever du oss svenskar?
Med min relativt korta erfarenhet av människor som bor i Sverige skulle jag säga att ni är några av de mest årstidsberoende varelserna i världen. Jag blev uppriktigt förvånad när jag upptäckte hur mycket er sinnesstämning förändras i takt med årstidsskiftningarna och naturen.
Om jag ska generalisera är folk här öppenhjärtiga, men känsliga. Modiga och äventyrliga när ni reser utomlands men lite mer reserverade och mindre självsäkra när ni är på hemmaplan.

Vad är viktigast i livet?
Det viktigaste i mitt liv är upptäckten att jag fortfarande lever i den här världen.

Den sista frågan fick Janesh ställa till sig själv, och den lyder:
I det sista regnet är första boken i en planerad trilogi.
Liv, ljus och kärlek är den röda tråden genom alla tre böckerna, liksom i ayurveda. Luft är Prana, som betyder liv – temat för den första boken I det sista regnet. Eld är Jyothy, som betyder ljus och är temat för den andra boken och till sist, vatten är Prema, som betyder kärlek. Och kärlek är grunden för den tredje boken i serien.