22 december 2011

God Jul kramar, tänk vad jag har det bra! För många blir inte Önskelistan verklighet...

 Hittade detta brev från "Uppgiven Mamma"

"Julen är kommen..." sjunger barnen i domkyrkan, denna tidiga decembermorgon. Barnens ögon tindrar ikapp med de ljussatta kandelabrar som fyller kyrkan. Allt är så vackert och fridfullt. Mitt ibland dessa barn står det två små pojkar som tillhör mig. En mor med ett stort modershjärta. Som gör allt för sina fyra barn. Det dessa barn inte vet är att denna mor blivit utförsäkrad från Försäkringskassan och inte har en krona över till vare sig julmat eller julklappar.


De vet inte att hon varje kväll gråter sig till sömns och när hon väl somnat, vaknar av en smärtsam ångest över vad som komma skall. Önskelistan inför jul är inte lång, men har stor betydelse för de små. Inget av det de önskar, kommer att bli verklighet för dem. Hur förklarar man detta för barnen? Vad ska man säga för att få dem att förstå? Jag orkar inte gå in i en affär, med tanke på all julmusik som strömmar ut genom högtalarna. Jag orkar inte titta på tv med anledning av all reklam som leksaksaffärerna pumpar ut i rutan. Orkar inte tömma brevlådan med all reklam om billig julskinka, julmust, choklad, frukt och annat gott som hör julen till. Jag orkar helt enkelt inte att uppleva denna jävulsjul.

Barnen har bett om att få göra pepparkakshus. Men nej ... det finns inga pengar till det. Får önskan om en riktigt god jul ... och jag biter ihop och önskar alla detsamma. Trots allt
//Uppgiven Mamma

Jag är tacksam för att jag har det bra, bedrövligt att många därute lever under existensminimum!
Barnens jul, den ska vara rimlig...för mig är det viktigt att bara vara tillsammans och göra pyssel och julstök! Klart kidsen får julklappar...men jag tänker på alla de som inte kan fira julen som jag gör!
Vara lediga och äta gott! Se juliga filmer, lyssna på musik, tända ljus och bara vara!
Kram till dig "Uppgiven Mamma" hoppas hoppas du kan få lite julkänsla med kidsen, det är du värd!