9 november 2011

Ansträngningsastma, äntligen! Nu får jag Bricanyl som min lilla räddare vid träning!

Ansträngningsastma är astmabesvär som uppkommer när du anstränger dig. Vid ansträngningsastma har du en kronisk inflammation i dina luftvägar. Träning, pollen, parfymer, rök och kall luft är några faktorer som kan göra din astma värre.

För de som tränar konditionsträning kan astman därför bli mycket jobbig. När man har ansträngningsastma är det viktigt att man tar sin medicin, för sjukdomen är kronisk och går inte över men kan bli bättre med hjälp av medicin.

Nu ska jag testa att inhalera en Puff bricanyl och se hur det känns vid ansträngning, när jag promenerar och springer då kan jag knappt andas...känns som ett sugrör som jag andas igenom...får panikkänsla...som att jag kvävs...benen orkar, har styrkan och bromsas så av detta....Så nu blir att testa Bricanyl!



...Sen fick jag ordinationer att göra "The Peak Flow Meter" för att se att Bricanyl funkar...och se mina värden när jag är pigg och när jag har ansträngt mig...



En topp flödesmätare är en enkel, små, handhållna verktyg som kan hjälpa dig att behålla kontrollen av astma genom att ge ett mått på hur väl luften rör sig ut ur lungorna.
Efter blåser in i enheten, mätaren visar ditt nummer toppflöde. En läkare kommer att ange hur ofta för att testa liksom hur man ska tolka resultatet för att bestämma mängden av medicin för att ta. Vissa människor resultaten räknas varje morgon medan andra använder den topp flödesmätare intermittent.