7 november 2011

Annika Sjöö - Let´s Dance + The Secret...Hemligheten...Topphälsa!

Reportage. Bli en av världens bästa dansare, vinna Let’s Dance, gifta sig med killen hon älskar, göra tränings-DVD, hålla föreläsningar, skriva bok … Annika Sjöö, Göteborgs Mona Lisa, säger med årtusendets största leende att allt är tack vare: Hemligheten.


Namn: Annika Sjöö.
Ålder: 29 år.
Familj: Fästmannen Michael Hansson, personlig tränare. Sonen Kelvin, snart 1 år.
Bor: Mitt i Göteborg.
Aktuell: Med nya tränings-DVD:n Functional Training (köp den här!) där hon peppar till hemmaträningssuccé tillsammans med fästmannen Michael. Och med debut-boken Fröken duktig, som kommer ut i höst.
Styrka: ”Driftig, målmedveten och energisk.”
Svaghet: ”Envis som få och hatar att vänta.”
Skrattade senast: ”Michael får mig att skratta varje dag!”
Grät senast: ”Igår då jag kände mig orkeslös och omotiverad innan en klass.”

– Ja, då är det dags för den här stunden som vi alla har väntat på. Det par som är vinnare av Let’s Dance 2009 är …
Programledaren Jessica Almenäs har rösten full av dramatik. I strålkastarljuset på scenen mitt i tv-studion står Laila Bagge i vit klänning och hennes danspartner Tobias. En meter till höger om dem står världens starkaste Magnus Samuelsson och håller armen om midjan på sin betydligt kortare danspartner Annika Sjöö – i en storprickig rosa klänning. För Annika är det tredje gången hon står i final. Hon har huvudet lätt nedböjt och blicken ner i golvet. Kameran växlar vinklar medan tystnaden som breder ut sig i en evighet till slut spräcks av gallskriket:
– MAGNUS OCH ANNIKAAAAA!
Annika jublar och faller ihop som en trasdocka, kan knappt andas, håller sig för bröstet, gråter, piper fram ”jag kan inte prata” och flämtar efter luft.
– Jag brukar se på det där klippet på youtube ibland när jag vill må bra. Jag är helt väck där. Jag har ingen aning om vad som händer. Jag är bara totalt lycklig.
Och hur blev den här superglada göteborgskan varit så framgångsrik i Let’s Dance? Svaret kommer direkt:

– Det är tankens kraft! I oktober 2008 skrev jag en lapp som jag satte upp vid sängen där jag skrev ”Jag är så glad och lycklig nu när jag och min danspartner har vunnit Let’s Dance”. Och i mars 2009 hade jag vunnit. För mig har boken och filmen The Secret betytt jättemycket. Filmen har jag nog sett ungefär tusen gånger för att verkligen nöta in budskapet. Och det fungerar ju. Jag tror verkligen på att positivt tänkande ger resultat.



Annikas The Secret-knep:



1. Se din dröm. Visualisera det du vill uppnå inom dig – känn det ända ut i fingerspetsarna och du kommer att få det du vill ha eftersom hjärnan inte kan skilja på fantasi och verklighet.


2. Tänk positivt. Du blir vad du tänker - positiva tankar ger positiva upplevelser och vice versa


3. Ta emot det goda. Att oroa sig är bara att kasta bort tid. Ta emot och säg tack till allt det goda i livet istället.



Annikas bästa träningstips:

1. Börja lätt. Bygg självförtroende och känn dig stark. Börja med armhävningar på knä i stället för på tå.


2. Lagom tempo. Du behöver inte vara en racerkanin när du kör situps. Gör övningen rätt bara.


3. Öka successivt. I takt med att du blir starkare – gör fler repetitioner. Ge dig själv tuffare utmaningar.

4. Välkomna träningsvärken. Var inte rädd för den. Var nöjd med den. Den är inte farlig utan är ett kvitto på att du kämpat!

5. Ät rätt. Du får alltid bättre träningsresultat om du sköter kosten.