29 januari 2011

Lite info om Fredrik Paulún min idol i kosthållning...

Vem är Fredrik Paulún? Fredrik Paulún är Sveriges mest kände näringsfysiolog och har arbetat med kost och hälsa sedan slutet av 1980-talet. Här följer en presentation av honom och vad han gjort i sitt yrkesliv. Född: 20 juli 1970 Familj: Hustru Karoliina, sonen Adam och chihuahuahundarna Chili och Cinnamon Bor: I Nacka i Stockholm Hobbies: Träning (främst jogging och styrketräning) och matlagning. Fredrik reser mycket både privat och i arbetet och anser att det är en av meningarna med livet. Tycker mycket om: Resor (favoritresmål är Maldiverna, New York och Sydostasien), goda rödviner, nötter och skaldjur. Hemlig last: Älskar sötsaker och måste därför begränsa intaget till nästan noll. Utbildning: Nutritionist dvs filosofie magister i nutrition (M Sc in nutrition). Medverkan i TV: Han har gjort otaliga framträdanden i olika program (t ex Frivolt, Elixir och olika debattprogram) genom åren men är mest känd från SVT:s Toppform. Medverkan i radio: Fredrik har varit med i många radioprogram och är Radio Örebros egen husnutritionist. Medverkan i tidningar: Fredrik skriver artiklar, frågespalter och citeras ofta i tidningar (500-1 000 gånger per år). Under åren har han skrivit för ett tiotal olika tidningar men de som är aktuella idag är Fitness, Topphälsa och Fighter magazine. Websida: www.paulun.se har funnits sedan 1997 och är avsedd som en kostnadsfri källa till artiklar och texter om kost och hälsa. Böcker: Fredrik har skrivit ett stort antal böcker som har översatts till flera språk och sålt snart 1 000 000 exemplar. Ur utgivningen finns Kosttillskott för idrott (1995), Effektiv näringslära (1997), Allt om glykemiskt index (1999), Allt om fettförbränning (2000), Den perfekta maten (2002), Blodsockerblues (2002), Paulúns stenålderskost (2005), Paulúns GI-mat (2006), Fettguiden (2007), Paulúns GI-månad (2008), Sanningen om GI (2008) och Isodieten (2009). Fredriks företag: Redan 1994 startade Fredrik sitt första bolag för att kunna hålla föreläsningar och skriva böcker. När websidan startade 1997 öppnade han också en webshop som senare kom att döpas till Fitnessböcker. Den webshoppen genomgick ett namnbyte och utökning av sortimentet i början av 2008 och bytte namn till Yess ( www.yess.se). 1997 år köpte han tillsammans med sin barndomsvän Jonas Hansen badmintonhallen Spånga Badminton, som de drev tillsammans fram till 2001 då Fredrik ville satsa mer på sitt bokförlag. Redan 1999 startade han nämligen Fitnessförlaget som publicerade boken Allt om glykemiskt index, vilken hade blivit refuserad av hans tidigare bokutgivare. Bokförlaget blev en succé och såldes 2004 till bokförlaget Forum som ingår i Bonnierskoncernen. Samma år startade han Paulúns näringscenter ( www.pnc.nu) tillsammans med näringsfysiologen Martin Brunnberg som han känt i många år. Näringscentret erbjuder kostrådgivning, olika typer av mätningar samt kostrådgivarutbildningar. Det blev snabbt en populär verksamhet och numera hålls kurserna runt hela landet. Fredriks livsmedel: 2005 var året som Fredrik lanserade sitt bröd (Det perfekta brödet) tillsammans med bagerigrossisten Kåkås. I första hand är det Sveriges bagerier och konditorier som säljer detta, men även vissa matvarubutiker har det. Det blev med sin goda smak och sina näringsfördelar en stor framgång och detta ledde till att även Det moderna brödet lanserades året därpå. Eftersom samarbetet mellan Fredrik och Kåkås uppskattades av bägge parter beslöt de sig att gemensamt även lansera Paulúns livsmedel i dagligvaruhandeln. Dessa livsmedel ska ha alla de näringskvaliteter som Fredrik kräver och vara de absolut nyttigaste alternativen på marknaden. De ska bl a ha rätt fetter, inget tillsatt socker, mycket antioxidanter och fibrer för att nämna några faktorer. I den första lanseringsvågen (januari 2007) släpptes två müslisorter, två nötblandningar, två brödmixer och en matfettsblandning. Även detta var en stor framgång och alla de stora matvarukedjorna (ICA, COOP, Axfood och Bergendahls) tog in produkterna. Livsmedlen har tagits mot mycket väl av konsumenterna och fler produkter har tagits fram såsom fler müslismaker, superjuice, supersmoothies, bars och nya brödsorter.