25 maj 2010

Att lära sig av barnen...

Lära sig av barnen att vara här och nu med dem, när jag är med dem så är det med DEM. När jag är på jobbet då är jag där och ej då tänka vad jag vill ska göra hemma. Barnen har det bra där dem är. Då kan jag koncentrera mig på att vara på jobbet och göra det så bra och så roligt som möjligt. Det är att leva efter sina värderingar eller gå efter sina drivkrafter. Hela samhället belönar att man är mottaglig jämt med sms, e-post, telefoni, reklam som retar hjärnan. Det gäller att hitta motsatsen till det stressande, informativa, impulserna som vi utsätter oss för frivilligt eller ofrivilligt. Vi bombarderas av information och happenings. Alla försöker komma åt ens tankar. Hitta det lugna så att hjärnan får vila. Hjärnan ”tömmer” när den är lugn som att sitta tyst och blunda, uppleva naturen i lugn miljö. Den blir smart av att tömmas. Vår hjärna är inte konstruerad från början att göra flera saker samtidigt t.ex. Sms. när du kör bil däremot tycker hjärnan om att gå in helhjärtat för en sak om den får koncentrera sig just på det. Något som verkligen intresserar. Det är barnen så bra på att koncentrera sig på en sak t.ex. När de leker/ritar så glömmer de bort att de är kissnödiga eller glömmer bort att någon står och ropar att det är mat.…(t.ex.kroppsspråket visar att de stampar m fötterna medans de målar för de är så kissnödiga). Att hitta det där och GÖR EN SAK I TAGET, vara närvarande här och nu…när jag kommer hem så fixar jag det som ska göras då, inte tänka på det när jag jobbar. Du kan inte göra någonting åt det där på jobbet. Enorm fördel att fokusera på en och samma sak… Vi formas av saker och ting, svårt att hålla våra egna värderingar…uppnå saker för att bli lyckliga, kämpa för vårt levebröd, man ska vara duktig osv. Finns massor av människor som når skyhögt i karriären men är inte lyckliga, vad är det då för mening. Det vi fokuserar på får vi mer av. Man studerar T.ex. skilsmässor vad gör oss så olika? Kvinnor är si och männen är så. Vi studerar skillnaden och då fokuserar på den och vad får vi mer av? Jo skillnaden… Istället för att se ”Hur kommer det sig att vissa bor ihop hela sitt liv och trivs tillsammans?” Är det verkligen manligt och kvinnligt? Är det inte vi som gör skillnaden manligt/kvinnligt? Man kan ju inte säga alla kvinnor är…det är ju en lögn, det är ju personligt. Snarare handlar det om personskillnader…att folk skiljer sig inte manligt/kvinnligt. Visst vore det häftigare om man mer koncentrerade sig på att ändå så många bor ihop och verkar trivas ihop. Studera det och där finns lösningen. Finns nästan ingen forskning om det, kan det vara så att de lever närmare sina drivkrafter? Duktigare på att kommunicera till varandra? Duktiga på att anpassa sig efter varandra? De kan fokuserar på det som fungerar inte det som skiljer…Fokuserar jag på det som skiljer dvs. jag vill få min man/kvinna att sluta med det där beteendet. Då kommer jag fokusera på det och se det varenda gång och reta upp mig. Jag kommer oavsett om jag säger eller inte ”skicka signaler” om att nu har du gjort fel! Istället för att fokusera på vad är det jag vill, det kan inte spela någon roll. Är det viktigt? Vem är det som mår dåligt över det här jo det är ju jag. Är det bra det? Nä! Om jag vill få en annan människa att ändra sig så börja alltid med mig själv. Jag projicerar (avbildar) den andra att göra det den gör många ggr, då kan jag istället projicera på att göra bra saker som jag vill ha det, varje gång de gör som jag vill ha det så belönar jag automatiskt med att ”skicka” energier, kroppsberöring. Kloka ord….