31 januari 2010

Sven Nordqvist - Var är min syster?

Sven Nordqvist fick ett Augustpris för sin bilderbok “Var är min syster?” och det är välförtjänt, för sådana här välillustruerade och genomtänkta bilderböcker finns det inte många av. I vanliga fall skriver Nordqvist texten först och gör bilderna sedan, men i det här fallet var det tvärtom. Jag kan tycka att texten känns lite överflödig, det skulle egentligen inte behövas någon text till den här boken för bilderna säger så mycket mer. “ Var är min syster?” handlar om den lilla muspojken som beger sig iväg på en resa för att hitta sin syster, en resa som är fylld med fantasi och spännande landskap. Nordqvist bilder är detaljrika och fantasifull och man känner igen en del detaljer från böckerna om Pettson och Findus, och Mamma Mu. Som konsthistoriker kan jag inte låta bli att se element från konstnärer som Escher, Dali och Dürer, men Nordqvist har skapat en alldeles unik bildvärld fylld med detaljer som man kan prata, fundera och fantisera kring. “Var är min syster?” är en av de absolut vackraste och mest intressanta bilderböckerna som jag har läst. Bilderna i Sven Nordqvists böcker är både färg- och detaljrika, därtill är de mycket rörliga. Mycket händer i varje bild. Dessutom kryllar det en hel värld av små figurer och ting som på sitt sätt kommenterar det övriga händelseförloppet. Små badkar med möss under stuprännan, en minimal cykel står lutad mot en degbunke, en bunt telefonstolpar står nedkörda i en burk i snickarbodens röra, små gröna figurer viker sig dubbla av skratt åt en tokig händelse eller två små skärrandiga gynnare kikar med hjälp av stegar över bordskanten.
Den försvunna systern gömmer sig väl. Sven Nordqvist har ritat in henne på varje sida men hon är ofta knepig att hitta. – Den grejen lärde jag mig av mina barn. De tyckte alltid om att leta figurer i teckningar, avslöjar Nordqvist. Det är den där koncentrationen och avskärmandet från yttervärlden som är så tillfredsställande med att teckna och måla.
...mysig bok som jag och kidsen inte kunde se oss less på...