26 mars 2009

Kloka ord om Äktenskapet/Nithya Shanti...

Denna lilla historia kan hjälpa oss hantera felsökning och missnöjda tendenser som ibland uppstår i våra relationer ...
Efter bröllopsceremonin, Fadern till bruden tog sin svärson åt sidan för att ge några råd om hur man har ett långt och lyckligt äktenskap.
"Älskar du min dotter mycket?" frågade han den unge mannen. "Oh ja! Jag älskar henne mer än mitt eget liv!", Den unge mannen suckade.
"Och du tycker att hon är den mest underbara person i världen?" fortsatte den gamle mannen. "Hon är perfekt. Hon är helt fantastisk på alla sätt!" sa den unge mannen ivrigt.
"Så här det är när man gifter sig, säger fadern. Men efter några år kommer du att börja se fel i min dotter. När du börjar att lägga märke till hennes fel, så vill jag att du ska komma ihåg detta min svärson ... Om hon inte hade sådana brister från början, så skulle hon ha gift sig med någon mycket bättre än dig!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tre viktiga lärdomar jag har från denna historia:
1) vara tacksam för felen på din partner När man är kär kan det verka som den andra personen är perfekt. Denna uppfattning är ofta kortlivade. Äkta kärlek är att vara djupt tacksam för fel på vår partner. Varför? För om de inte hade de fel de skulle vara med någon mycket bättre än oss just nu!
2) Vad vi uppskattar, uppskattas När vi observerar och uppskattar de goda kvaliteterna av våra partner, de goda kvaliteterna ökar. När vi observera och kritiserar deras svaga punkter, dessa kvaliteter ökar. Vägen framåt är att förmedla våra behov utan dom och sedan att lägga märke till och berömma varje liten ansträngning som de andra att förändra och förbättra.
3) Var den bästa versionen av dig själv Om vi vill ha den bästa typ av partner har vi att göra en insats för att vara den bästa versionen av sig själv. Vägen till hjärtat ligger i att stödja och stärka varandra, aldrig klaga på varandra!
Fred och välsignelser, Nithya Shanti