24 januari 2009

Vi behöver alla ett träd...

En fin liten berättelse…
Jag anlitade en rörmokare en dag för att hjälpa mig att återställa en gammal bondgård, och efter att han precis avslutat en tuff första dag på jobbet: Ett punkterat däck gjorde att han tappade en timme av sin arbetsdag, hans elektriska borr slutade fungera och hans antika ett tons lastbil vägrade att starta. Jag körde sen hem honom och han satt helt knäpptyst.
När vi anlände hem till honom, bjöd han in mig på att träffa hans familj.
Vi gick fram mot dörren, men så stannade han till vid ett litet träd, där vidrörde han några av bladen på grenarna med båda händerna.
Sen öppnar han dörren till huset då genomgick hans ansikte en otrolig förvandling ...det var avslappnat i ett leenden och han kramade sina två små barn och gav sin fru en kyss.
Efteråt gick han med mig till bilen. Vi passerade trädet och min nyfikenhet gjorde att jag måste fråga honom om vad jag hade sett honom göra tidigare.
"Åh, det är mitt problem träd", svarade han "Jag vet att jag inte kan hjälpa till med problem på jobbet, men en sak är säker på dessa problem hör inte hemma i huset med min fru och barn ...Så jag bara hänger upp dem på trädet varje kväll när jag kommer hem och ber Gud att ta hand om dem. Sen på morgonen när jag ska hämta dem igen så är det konstigt säger han leende, för när jag kommer ut på morgonen för att plocka upp dem, så är det inte alls så många som jag kommer ihåg att jag hängde upp kvällen innan"...
Lägg bort arbetsbördan varje dag!
Dagens kloka ord: Livet handlar inte om att vänta på att stormen ska passera, det handlar om att lära sig att dansa i regnet!