6 februari 2008

Mycket viljor...

Kidsen var på lag mot mig när vi gick hem från dagis. Jag blir så varm nu på vintern när jag hämtar dem, på varsin avdelning. Då har jag min tjocka fjällräven jacka på mig, stannar en stund och pratar m fröknarna och sen klä på A och vidare till T...i alla fall så är det skönt och komma ut och vi pratar på hemvägen. Då sa T "Mamma du ska inte bestämma" (för jag sa att vi ska äta mat först sen frukt) "...eller hur A" säger hon..han håller alltid med henne, "Vi bestämmer T" säger han med sin hesa lilla röst. Det är bara att bita ihop o hålla sig från skrattet, men det är så roliga diskussioner man får höra..de lär sig så mycket ord... Nu innan vi nattade så spelade vi Fem myror är fler än fyra elefanter, jätte roligt spel som man kan variera svårighetsgrad....de spelar och jag är domare, alltså redan rycker de ihop om någon av dem vinner... De blir så glada om de hittar rätt djur till sin spelplan. Skitroligt att följa deras entusiasm. Spel är gemenskap och detta är dessutom lärande. Vi har ett med siffror och ett med bokstäver....favoritspelen....

Nu kommer dagens ord: Alla människor ler på samma språk//En härlig bok...detta var ju klockrent...ett leende kan vi inte få för mycket av...Le oftare, det gör så att endorfinerna frigörs i kroppen...SKRATTET ÄR VÄLGÖRANDE FÖR KROPP OCH SJÄL Stress kan lindras - Vårt sociala beteende påverkas när vi ser andra som skrattar. Utan ansträngning ger skratt ro, harmoni och avspänning - och är därmed en av de bästa metoderna för att avhjälpa stress...Carpe Diem