17 juni 2015

Happy heart metoden via Sanna Ehdin, Den självläkande människan



Happy Heart-metoden innebär först en ökad medvetenhet, där du använder din kognitiva förmåga för att bli medveten om och förstå hur du använt och använder tankarna för att begränsa dig själv. Det kan vara olika förvrängda tankegångar som exempelvis:

• bestraffande tankar (hur kunde du, varför gör du så dåligt, jag är inget värd…)
• skam och skuld (hur kunde jag, jag är värdelös…) 
• oro, ängslan, ångest (hur ska det gå, tänk om…)
• katastroftänkande (det blir bara värre, det kommer aldrig att funka…)
• negationer (inte kan väl jag, jag är inte värd något gott…)

Dessa tankar finns för att de är inpräglade. Ofta har de inget som helst med verkligheten att göra. Enda sättet att lämna detta ohälsosamma tankesystem är att skifta fokus och gå in i de positiva känslorna. Då drar man bort näringen från smärtkroppen.

Happy Heart-skiftet
Skiftet till lyckokroppen innebär att man fångar sig själv varje gång de negativa tankarna eller mönstrens uppkommer, genast riktar medvetenheten mot hjärtat (går ner i hjärtats energi) och "pumpar" kärleksord i tre minuter. 

Det kan till exempel vara: ljus, glädje, frid, kärlek, värme, närvaro, lycka, välbehag, tillit, njutning, närhet, kramar. Välj de ord som känns rätt för dig och upprepa dem i tre minuter.

Det skiftar omedelbart din energi till något helt annat. Eftersom din hjärna enbart kan hålla en tanke/känsla i medvetandet så väljer man de positiva får de negativa automatiskt inget utrymme. Det här gör att nya nervbanor dras upp och permanentas efter ett tag. Efter ett par veckor räcker det kanske med att man fångar sig själv och gör övningen i en minut, helt enkelt för att effekten kommer mycket snabbare, ibland omedelbart. Det kallas för konditionering. 

Börja och avsluta gärna dagen med denna övning så ramar du som sagt in den på bästa sätt. Ligg kvar i sängen ett par minuter och gör övningen det första du gör när du vaknar. Varje gång du gör den laddar du ditt energisystem med stärkande positiv energi för ett par timmer framöver. Man övar in en betingad reflex och drar upp nya nervbanor, och det tar ett slag för fysiologin att permanenta sig.

Jag har gjort den här övningen flera gånger dagligen i två år nu, och efter ett par måndaer försvann obehagskänslor som stress, oro, rädslor eller ångest. Jag som nästan alltid har oroat mig för något. Dessa vanor kan sitta lika hårt som ett knarkmissbruk, men det går att ”bota” på detta sätt. Man får bara vara lite ihärdig för att dra om nervbanorna! 

❤️ Sanna