23 november 2014

Konsten att vandra på "Lyckasvägen" Sinnesro...

Stig av trä

Sinneslugn uppstår när vi accepterar saker som de är. ~ Jack Kornfield

Frän sidan MITTPUNKT av Olle Hedberg 

Är det något jag lärt och förstått de senaste åren så är det just det – acceptera.

Acceptera är faktiskt en av livets lyckonycklar. Att påverka och göra någonting åt det jag själv kan påverka, och att acceptera det jag inte kan påverka, ger sinnesro. 

I så många år har jag kämpat i det mesta, med att försöka ändra andra för att få dem att förstå och göra som jag ville. Jag ansträngde mig till det yttersta för att ändra omständigheter, sådana jag inte själv kunde rå över.

Jag kämpade mig igenom livet. Kampen har ett pris – besvikelse.

För som du säkert har upptäckt så vill inte världen, samhället eller människor låta sig förändras för att jag vill. Förändringen kommer inifrån. Det är först när jag förstod och var villig att ändra mig, som jag fått möjligheten att påverka.

Ett exempel är mina texter. Här kan jag kanske hjälpa andra genom att dela med mig av det jag själv har förstått. Om du tar till dig något av det, kan du kanske påverka ditt liv till att bli lite lättare och ljusare. Det är hela syftet.

Acceptans är grunden till lycka

Att acceptera livets väg, som för oss alla är olika, är grunden till ett lyckligt liv.

Att förstå att den vägen du är på just nu är menad för just dig att vandra. Hur jäklig du än upplever den, så är den där för att hjälpa dig, för att få dig att förstå. Det är troligen inte ens så att du förstår ett enda dyft av varför du har det som du har det.

Det som kan vara bra att veta, är att alla får utmaningar och prövningar i livet. Nej, dom ser inte lika ut, för vi är ju olika. Nej, det är inte orättvist, det är bara olika.

Kan du acceptera det, har du tagit ett kvantsprång på din livsväg. Kan du acceptera det, kommer du snart vandra på lyckasvägen. Den du längtat efter. 

I accepterandet ligger nyckeln till frihet och sinnesro.

När du accepterar släpper du tankarna som håller dig kvar där du inte vill vara. Då släpper du orostankar om framtiden. Då är inte tankarna om tidigare oförätter intressanta längre. Då är tankarna om hur allt borde vara ointressanta.

När du accepterar ser du att saker och händelser bara är. De är varken bra eller dåliga.

Du finner sinnesro.
Du kan leva i nuet inställt för i dina tankar.
Du kan uppleva varje liten händelse som intressant.
Du kommer att möta andra människor på ett nytt och nyfiket sätt.
Du kommer att vandra på lyckasvägen//Olle Hedberg via Mittpunkt.se

❤️ Sanna